![](https://b9fbdb1e08.cbaul-cdnwnd.com/3a45b5b6b1f373d2a26f50b781e8f251/200000014-537d6537d8/bricks-gd06fbd881_1280.jpeg?ph=b9fbdb1e08)
Elméleti háttér
Elméleti háttér
Az STP 2023 elméleti háttere a konstruktivista pedagógia.
"... a konstruktivizmus szerint a tudás nem egy közvetítődési folyamatban lesz a megismerő ember sajátja, hanem azt maga hozza létre, konstruálja. [...] A konstruktivizmus szerint a megismerés aktív, sőt konstruktív folyamat (innen a neve is), amelyben a megismerő ember nem csak egyszerűen elraktározza az ismeretet, hanem megalkotja magában. Ez a "tudásalkotás" értelmezési folyamatokban zajlik, vagyis a megismerő elme [...] megkísérli az új információnak a meglevőkből való létrehozását." (Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekben? Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest 2002, 50. p.)
A tanuló által készített "tankönyv" ennek a konstrukciónak a fizikai reprezentációja, így, ha csak egy kis résen keresztül is, de betekinthetünk abba a folyamatba, ami a diák fejében zajlik, illetve ezen keresztül tudatosan befolyásolhatjuk azt.
Ez a projekt egy olyan tanítási-tanulási módszer, melynek műfaja: speciális tanulói portfólió.
"Alapvetően két céllal készíthetünk portfóliót: értékelési céllal, vagy a tanulás elősegítése érdekében. Az értékelési célú felhasználás során azt akarjuk megállapítani a portfólió segítségével, hogy mit tudnak és mire képesek diákjaink. Ha a tanulás elősegítésére használjuk a portfóliót, akkor pedig az a cél, hogy a diákjaink tanuljanak valamit a portfólió összeállításából"
Arter, J. A. és mtsai(1995): Portfolios for Assessment and Instruction. ERIC Digest.
Az STP 2023 elsősorban a tanulás hatékonyságának elősegítésére készült, de az értékelésben is segíthet.